“Пішохідний туризм”
Керівник гуртка – Олійник Анатолій Миколайович – відомий в туристичних колах Київщини турист-аматор, який пройшов десятки гірських маршрутів в Криму, Карпатах на Кавказі та Тянь Шані, сотні гірських перевалів та тисячі кілометрів з рюкзаком за плечима.
У 2010 році до 25-ої річниці своїх захоплень туризмом, керуючи обласною експедицією, здійснив сходження на найвищу вершину Європи – Західний ельбрус (5642 м).
Здійснював сходження на Східний Ельбрус (5621 м) в 1995, 1997, 2004, 2007 р.
В 2016 році до 25-ої річниці Незалежності України здійснив черговий гірський похід – цього разу в Понтійські гори Туреччини та покорив найвищу вершину Понтійських гір – Качкар (3937м).
Прапор України було піднято на вершині.
Розробка заняття
Назва гуртка “Пішохідний туризм”
Тема заняття: Карти-схеми з орієнтування
Мета:
- Навчальна – сформувати знання про карти, плани місцевості, картосхеми, топографічні символи, та орієнтування на місцевості; розвиваюча – розвивати вміння працювати з картосхемою, елементарно орієнтуватись на місцевості, працювати в групі, швидко знаходити рішення проблемних питань;
- Виховна – виховуватиактивну життєву позицію ведення здорового способу життя та фізичної культури, сприяти зацікавленості до орієнтування.
Тип заняття: засвоєння нових знань.
Форма організації навчання: «заняття – прогулянка».
Методи заняття:
- Словесні (розповідь про карти, план місцевості і картосхеми, та коротка характеристика топографічних символів);
- Наочні (демонстрація топографічних карт, план місцевостей, картосхем);
- Практичні (орієнтування на місцевості, в’язання вузлів, транспортування потерпілого, складання багаття).
Обладнання: карта-схема шкільного майданчика, олівець,15 мотузок для вузлів, скотч, 9 карток з завданнями, призи.
Хід заняття
І. Організаційна частина
ІІ. Мотивація навчальної і пізнавальної діяльності гуртківців.
Діти, сьогодні в нас з вами практичне заняття, яке пов’язане з орієнтуванням на місцевості. Знання карти і вміння зорієнтуватись по ній важливий аспект в туристичній діяльності. Чому, як ви гадаєте?
Отже, зараз я вам коротко розповім що собою уявляє карта, та як її застосовувати.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
1. Поняття карти і картосхеми.
Орієнтуватися на місцевості – знайти напрям сторін горизонту і своє місцезнаходження відносно оточуючих місцевих предметів та елементів рельєфу. Орієнтування при пересуванні в незнайомій місцевості визначаєтьсяу визначені відстаней і витримуванні певного напрямку маршруту.
Турист орієнтується увесь час, застосовує найрізноманітніші прийоми орієнтування: карту, компас, годинник, небесні світила, різні місцеві предмети та явища. Для туриста-початківця основою основ є вміння працювати з компасом і картою, без яких не обходиться жодна мандрівка.
Карти і схеми
Карта – це зменшене зображення земної поверхні, яке виконане в певному масштабі. Види карт дуже різноманітний. Найбільш точні – топографічні. Однак туристи найчастіше мають справу з обласними картами і туристськими картосхемами.
Туристська карто-схема видається для найбільш популярних районів подорожей.
Вони менш докладні і точні, ніж топографічні, але містять дані, яких немає на топографічних картах (розташування туристичних баз, таборів, екскурсійних об’єктів, найбільш мальовничих місць тощо).
На деяких карто-схемах зображений той чи інший маршрут, інші забезпечені докладним описом місцевості.
Для практичного руху по маршруту бажано мати схему (план)більшого масштабу.
Схема місцевості
Виконується звичайно на основі карти, шляхом перемальовування з неї найбільш важливих елементів рельєфу або прямим копіюванням по квадратах (із збільшенням).
Для копіювання найбільш зручно використовувати фотографію, що допускає будь-яку зміну масштабу оригіналу.
Можна використовувати простий папір. У цьому випадку карту кладуть на скло, поверх неї папір, а під скло поміщають електролампу. Таким чином малюнок легко перенести на товстий папір.
Схему-карту доцільно наклеїти на тонкий щільний картон, розрізати на невеликі прямокутники. Щоб забезпечити схему-карту від дощу, її поверхню слід покрити безбарвним лаком.
2. Прогулянка з картою-схемою на чолі з керівником по майданчику школи.
IV. Засвоєння нових знань і умінь за допомогою гри з використанням карти-схеми шкільного майданчика.
Гра “Пошук скарбу” з використанням карти-схеми
Завдання 1
Допоможіть хлопчику спуститися на землю ( лабіринт).
Завдання 2
За допомогою паличок збудуйте вогнище «Курінь», «Криниця».
Завдання 3
За допомогою 15 мотузок зробить одну велику. Це ваша зв’язана мотузка. Інші етапи долаєте з нею (усі тримаються за мотузку).
Завдання 4
Допомога постраждалому. Потрібно вибрати одного постраждалого, якого треба перенести на наступний етап.
Завдання 5
Зберіть порізану карту.
Завдання 6
Перед вами 6 топографічних знаків, які треба запам’ятати!
1. Воронка 4. Дорога
2. Міст 5. Кущ
3. Стежка 6. Болото
Завдання 7
Розгадайте кросворд
По горизонталі
- У похід йдуть і будинок беруть,
В якому будинку не живуть.
2. Стоїть будинок
Хто в нього увійде,
Той розум придбає.
3. Нашуміла, нагриміла,
Усе промила і пішла.
І сади, і городи
Усієї округи полила.
По вертикалі
1. Два ременя висять на мені,
Є кишені на спині.
Коль в похід йдеш зі мною,
Я зависну за спиною.
Завдання 8
Намалювати 6 топографічних знаків: болото, кущ, міст, стежка, дорога, воронка.
Завдання 9
Вітаю!!! Зараз, вам треба скласти слово за допомогою букв які ви знайшли. Це і є підказкою де шукати скарб.
V. Підведення підсумків
1. Закріпити поняття карта і схема місцевості.
2. Закріпити вміння користуватися картою і орієнтуватися на місцевості.
3. Домашнє завдання: скласти схему своєї кімнати.