Skip to content Skip to main navigation Skip to footer

“Пішохідний туризм”

Гурток "Пішохідний туризм" Яготинського БДЮТ

Керівник гуртка – Олійник Анатолій Миколайович – відомий в туристичних колах Київщини турист-аматор, який пройшов десятки гірських маршрутів в Криму, Карпатах на Кавказі та Тянь Шані, сотні гірських перевалів та тисячі кілометрів з рюкзаком за плечима.

У 2010 році до 25-ої річниці своїх захоплень туризмом, керуючи обласною експедицією, здійснив сходження на найвищу вершину Європи – Західний ельбрус (5642 м).

Здійснював сходження на Східний Ельбрус (5621 м) в 1995, 1997, 2004, 2007 р.

В 2016 році до 25-ої річниці Незалежності України здійснив черговий гірський похід – цього разу в Понтійські гори Туреччини та покорив найвищу вершину Понтійських гір – Качкар (3937м).

Прапор України було піднято на вершині.

Розробка заняття

Назва гуртка “Пішохідний туризм”

Тема заняття: Карти-схеми з орієнтування

Мета: 

  • Навчальна – сформувати знання про карти, плани місцевості, картосхеми, топографічні символи, та орієнтування на місцевості; розвиваюча – розвивати вміння працювати з картосхемою, елементарно орієнтуватись на місцевості, працювати в групі, швидко знаходити рішення проблемних питань; 
  • Виховна – виховуватиактивну життєву позицію ведення здорового способу життя та фізичної культури, сприяти зацікавленості до орієнтування.

Тип заняття: засвоєння нових знань.

Форма організації навчання: «заняття – прогулянка».

Методи заняття: 

  • Словесні (розповідь про карти, план місцевості і картосхеми, та коротка характеристика топографічних символів); 
  • Наочні (демонстрація топографічних карт, план місцевостей, картосхем); 
  • Практичні (орієнтування на місцевості, в’язання вузлів, транспортування потерпілого, складання багаття).

Обладнання: карта-схема шкільного майданчика, олівець,15 мотузок для вузлів, скотч, 9 карток з завданнями, призи.

Хід заняття

І. Організаційна частина

ІІ. Мотивація навчальної і пізнавальної діяльності гуртківців.

Діти, сьогодні в нас з вами практичне заняття, яке пов’язане з орієнтуванням на місцевості. Знання карти і вміння зорієнтуватись по ній важливий аспект в туристичній діяльності. Чому, як ви гадаєте?

Отже, зараз я вам коротко розповім що собою уявляє карта, та як її застосовувати.

ІІІ. Вивчення нового матеріалу

1. Поняття карти і картосхеми.

Орієнтуватися на місцевості – знайти напрям сторін горизонту і своє місцезнаходження відносно оточуючих місцевих предметів та елементів рельєфу. Орієнтування при пересуванні в незнайомій місцевості визначаєтьсяу визначені відстаней і витримуванні певного напрямку маршруту.

Турист орієнтується увесь час, застосовує найрізноманітніші прийоми орієнтування: карту, компас, годинник, небесні світила, різні місцеві предмети та явища. Для туриста-початківця основою основ є вміння працювати з компасом і картою, без яких не обходиться жодна мандрівка.

Карти і схеми

Карта – це зменшене зображення земної поверхні, яке виконане в певному масштабі. Види карт дуже різноманітний. Найбільш точні – топографічні. Однак туристи найчастіше мають справу з обласними картами і туристськими картосхемами.

Туристська карто-схема видається для найбільш популярних районів подорожей.

Вони менш докладні і точні, ніж топографічні, але містять дані, яких немає на топографічних картах (розташування туристичних баз, таборів, екскурсійних об’єктів, найбільш мальовничих місць тощо).

На деяких карто-схемах зображений той чи інший маршрут, інші забезпечені докладним описом місцевості.

Для практичного руху по маршруту бажано мати схему (план)більшого масштабу.

Схема місцевості

Виконується звичайно на основі карти, шляхом перемальовування з неї найбільш важливих елементів рельєфу або прямим копіюванням по квадратах (із збільшенням).

Для копіювання найбільш зручно використовувати фотографію, що допускає будь-яку зміну масштабу оригіналу.

Можна використовувати простий папір. У цьому випадку карту кладуть на скло, поверх неї папір, а під скло поміщають електролампу. Таким чином малюнок легко перенести на товстий папір.

Схему-карту доцільно наклеїти на тонкий щільний картон, розрізати на невеликі прямокутники. Щоб забезпечити схему-карту від дощу, її поверхню слід покрити безбарвним лаком.

2. Прогулянка з картою-схемою на чолі з керівником по майданчику школи.

IV. Засвоєння нових знань і умінь за допомогою гри з використанням карти-схеми шкільного майданчика.

Гра “Пошук скарбу” з використанням карти-схеми

Завдання 1

Допоможіть хлопчику спуститися на землю ( лабіринт).

Завдання 2

За допомогою паличок збудуйте вогнище «Курінь», «Криниця».

Завдання 3

За допомогою 15 мотузок зробить одну велику. Це ваша зв’язана мотузка. Інші етапи долаєте з нею (усі тримаються за мотузку).

Завдання 4

Допомога постраждалому. Потрібно вибрати одного постраждалого, якого треба перенести на наступний етап.

Завдання 5

Зберіть порізану карту. 

Завдання 6

Перед вами 6 топографічних знаків, які треба запам’ятати!

1. Воронка 4. Дорога

2. Міст 5. Кущ

3. Стежка 6. Болото

Завдання 7

Розгадайте кросворд

По горизонталі

  1. У похід йдуть і будинок беруть,

В якому будинку не живуть.

2. Стоїть будинок

Хто в нього увійде,

Той розум придбає.

3. Нашуміла, нагриміла,

Усе промила і пішла.

І сади, і городи

Усієї округи полила.

По вертикалі

1. Два ременя висять на мені,

Є кишені на спині.

Коль в похід йдеш зі мною,

Я зависну за спиною.

Завдання 8

Намалювати 6 топографічних знаків: болото, кущ, міст, стежка, дорога, воронка.

Завдання 9

Вітаю!!! Зараз, вам треба скласти слово за допомогою букв які ви знайшли. Це і є підказкою де шукати скарб.

V. Підведення підсумків

1. Закріпити поняття карта і схема місцевості.

2. Закріпити вміння користуватися картою і орієнтуватися на місцевості.

3. Домашнє завдання: скласти схему своєї кімнати.

Чи була ця стаття корисною?

Схожі статті

Поки немає коментарів

Залишити коментар

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *