Розробка заняття гуртка “Козацька школа”
Тема: хто такі козаки, коли і як виникло козацтво, де жили запорізькі козаки.
Запорізька січ – козацька фортеця
Мета:
- Визначити причини виникнення українського козацтва, працювати над поняттями «козак», «козацтво», «Запорізька Січ», пояснити гуртківцям феномен козацтва; розвивати інтерес до історії рідної країни;
- Dиховувати почуття патріотизму і готовності захищати свою землю.
Обладнання:
Політико-адміністративна карта України, фізична карта України, діапроектор, слайд-фільм «Історія Українського козацтва», ілюстрації в посібниках.
Форма проведення:
лекція-діалог.
Хід заняття
І. Організаційна частина
ІІ. Вивчення нового матеріалу
1. Оголошення теми і мети заняття
При висвітленні теми ставимо запитання вихованцям, що вони знали або чули про козаків, що на їх думку означає слово “козак”, які епізоди з історії козацтва вони знають.
Підсумовуючи діалог, наставник використовує найсучасніші наукові розвідки та гіпотези, які твердять, що слово “козак” означає “вільна людина”, “воїн-вершник”, що суспільний клас, воїнів, охоронців рідної землі формувався ще в сиву давнину і тільки перша згадка про козаків, як таких, відноситься до 1492 року, що дало змогу святкувати 500-річчя козацтва.
Насправді, козацтво значно старше, згадується кілька гіпотез про походження козацтва.
Далі мова ведеться про передумови виникнення козацтва, про страшну Батиєву навалу, про те, як Київська Русь втрачає незалежність, про боротьбу козаків проти турецько-татарської та польсько-литовської агресії.
Керівник гуртка підводить до висновку, що підневільне становище України під владою Польщі та Литви, позбавлення її етнічної державності, соціальне гноблення, національні і релігійні утиски з боку польських феодалів, постійна загроза з боку кримських татар були головною історичною умовою виникнення козацтва.
2. Практична робота (ознайомлення зі слайд-фільмом «Історія українського козацтва)
Демонструється слайд-фільм “Історія українського козацтва”, де звертається увага на опис Великого Лугу, порогів Дніпра, за якими і виникли перші Січі, розповідається про перших українських гетьманів.
Контрольні запитання:
- 1. Чому козаки свої укріплення – Січі будували за Дніпровими порогами?
- 2. Яке значення для козаків мав Великий Луг?
Керівник гуртка знайомить учнів із припущеннями вчених щодо спорудження першої Запорозької Січі (на о.Томаківка і на о.Мала Хортиця), демонструє фрагменти слайд-фільму “Козацькими шляхами”, знятого під час подорожі гуртківців до м.Запоріжжя в 1991 та 1996 р.р. Історія Хортинської Січі пов’язана з діяльністю князя Дмитра Вишневецького, який вважається першим козацьким гетьманом.
Керівник гуртка демонструє портретне зображення гетьмана Д.Байди-Вишневецького, пропонує учням прочитати декілька уривків з української народної думи «Дума про козака Байду», пропонує гуртківцям дати розгорнуту характеристику постаті гетьмана.
ІІІ. Підведення підсумків заняття
Для узагальнення і закріплення теми керівник гуртка пропонує відповісти на питання:
- Що означає слово “козак”?
- Назвіть причини виникнення українського козацтва.
- Коли і де було засновано першу козацьку фортецю?
- Що ви знаєте про перших козацьких гетьманів?
Домашнє завдання:
Гуртківцям пропонується заповнити таблицю за такою схемою:
Причини появи козацтва | Джерела формування козацтва | Соціальний склад козацтва | Історичне значення козацтва |
Рекомендована література для самостійного опрацювання
- Боплан Г.Л. “Опис України”, П.Меріме “Українські козаки, Богдан Хмельницький Львів, “Каменяр”, 1990
- Кащепко А. “Оповідання про славне військо Запорозьке Низове'”, Київ. 1990
- Мицик Ю., Плохій С., Стороженко І. Як козаки воювали, Дніпропетровськ, Січ, 1991
Розробка заняття гуртка «Козацька школа»
Тема:
Археологічна спадщина рідного краю. Козацька доба.
Мета:
Розкрити учням зміст і завдання археології, визначити її особливості, встановити зв’язки археології з іншими науками, дати відомості про велику роль археології у встановленні історичної істини, працювати над поняттями: «культурний» шар, материк, археологічна експедиція, археологічна розвідка, розкоп, пробудження у вихованців інтересу і любові до історичного минулого свого народу.
Обладнання:
Посібники з археології, “Археологічний словник”, карта Київської області, карта-схема Яготинського району
Форма проведення:
Заняття-екскурсія з усім складом творчого об’єднання.
Хід заняття
І. Організаційна частина
Організація уваги вихованців та проголошення теми заняття
ІІ. Вступна бесіда.
Заняття розпочинається в кабінеті гуртка, де учні знайомляться зі змістом та завданнями науки археології, її особливостями.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
Гуртківці розглядають і вивчають археологічні експонати козацьких часів на Яготинщині в музейній кімнаті гуртка.
Це фрагменти козацьких люльок, ножика, зразки побутової кераміки, уламки кахлів, якими обкладали печі в ХVI – XVIII ст.ст.
Ці знахідки підтверджують відомості люстрації старостату Переяславського Київського воєводства Речі Посполитої 1616 року, в якій записано, що в тому містечку (Яготині мається на увазі) – домів послушних єсть 50 , з котрих податків не дають ніяких, крім служби військової і домів козацьких – єсть 50».
Справа в тому, що після страшної Батиєвої навали сліди перебування людей на території Яготинщини зникають, жодного наукового підтвердження проживання і життєдіяльності людини на території Яготинського району в в ХІV – XV ст.ст. ми не маємо.
Першу згадку про нашу місцевість після цих сумнозвісних подій зустрічаємо 1552 року, а вперше назва Яготин зустрічаєтьсч в 1616 році в люстрації, яка згадувалась вище.
Саме цими історичними рамками (кінець в ХVI – поч. XVII ст.) датуються всі знахідки археологічних експедицій, які здійснювалися в 1991 – 1994 р.р. в м.Яготині працівниками Яготинського історичного музею та гуртківцями Будинку творчості.
Розкопки
ІV. Практична частина
- Гуртківці знайомляться з термінами: културний шар, археологічна експедиція, археологічна розвідка, материк, пам’ятник, археологічна культура, розкоп, шурф.
- На прикладі розкопок козацького поселення в Яготині учні дізнаються про способи і методи археологічних досліджень.
- Продовження екскурсії в Яготинському державному історичному музеї ім.Т.Г.Шевченка, де учні вивчають матеріали експедицій, присвячені історії українського козацтва на Яготинщині, знайомляться з реєстром козаків Яготинської сотні, згідно Зборівського договору 1649 року.
V. Узагальнення і систематизація опорних знань.
Проводиться вікторина “Що ти знаєш про козацькі часи на Яготинщині?”
Рекомендована література для поглибленого вивчення теми
- Авдусин Д.А. Археологические разведки и раскопки. – М., 1979.
- Авдусин Д.А. Полевая археология СССР. – М., 1988.
- Грей У., Трамп Д. Археологический словарь, М. 1980
- Винокур І.С., Телегін Д.Я. Археологія України. Навчальний посібник., К. 1994
- Толкач Ю. Історія Яготина. К. 1994